R.Elia UR AB
Lugnets Hage 5
44340 Gråbo
Orgnr: 559264-5526
Betalning och priser
Klarna Checkout
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning.
Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.
Villkor för betalning anges även i kassan under respektive betalningsalternativ.
Leveranser och returer
Vi erbjuder följande leveransmetoder:
Leverans
- 49kr (oavsett beställningens volym eller vikt) för leveranser inom Sverige.
- Leveranstid 1-5 arbetsdagar.
- 59kr i returavgift, returer inom 14 dagar
Villkor för leverans anges även i kassan under respektive leveranssätt. Om inget anges gäller 30 dagars leveranstid. Om en artikel har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive artikel. Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Vi förbehåller oss rätten att leverera inom 30 dagar. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt vi kan för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör eller speditör inte kan fullfölja deras åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Fri frakt och fri retur gäller inte om du ändrar eller väljer eget fraktalternativ.
För närvarande måste du kontakta oss via mail innan en vara returneras för att säkerställa en korrekt returnering.
14 dagars öppet köp
Vi följer distansavtalslagen och därmed har du rätt att returnera beställda varor utan att ange någon anledning. Du ångrar ditt köp genom att inom 14 dagar från att du mottagit din beställning (eller större del av) meddela oss. Efter du meddelat oss kommer vi besluta hur returen ska genomföras. Artikeln ska returneras väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.
Viktigt är att du kontaktar oss på retur@reliasweden inom 14 dagar från att du mottog din beställning om du vill nyttja din rätt till 14 dagars öppet köp. Där kommer du få instruktioner om hur du hanterar din retur. Väljer du att returnera på annat sätt är du ansvarig att varan kommer fram, och den måste vara framme inom 14dagar, vi tar ut en returavgift på 59kr oavsett om duv äljer egen returmetod och så kan vi inte erbjuda ersättning för returfrakt.
Om du som kund har hanterat artikeln i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att artikeln som returneras är mindre värd, har vi rätt att dra av en summa motsvarande artikelns värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.
Återbetalning
Om du nyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka den totala kostnaden du erlagt för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan.
Avbeställning
Om du önskar avbeställa din order och vi redan har påbörjat hanteringen av den, betalar du den faktiska hanteringskostnaden som har uppkommit för Reliasweden i enlighet med Konsumentköplagen [1990:932].
Reklamation
Vid fel eller annan brist på produkten som täcks av reklamationsrätten har du rätt att få den reparerad. Vilken lösning man väljer beror i huvudsak på kostnaden. Reliasweden kan reparera produkten, skicka del av produkten som åtgärdar skadan alternativt att Reliasweden skickar en ny produkt. Kontakta oss på kundservice när du har ett reklamationsärende.
Vid reklamation föredrar vi att du beskriver ärendet så tydligt som möjligt. Bifoga gärna bilder, och om möjligt video. Du har självklart möjlighet att skicka tillbaka reklamationen, detta ska göras efter kontakt med kundservice. När en vara skickas tillbaka och den inte täcks av reklamationsrätten, då kommer en undersökningsavgift på 250kr tas ut.
Allmänt och vanliga frågor
Observera att du måste ha målsmans tillstånd för att handla från oss om du är under 18 år. Alla varor förblir vår egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda. Vi förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt och betalning, samt moms.
Vi erbjuder följande betalsätt:
Vad kostar frakten?
49kr hos oss beställer du alltid fastpris på frakten oberoende av storleken på din order. Du har även möjligheten att kostnadsfritt byta din beställning inom 14 dagar.
Outlösta paket: Hämtar du inte ut ditt paket och den går tillbaka till oss, tillkommer en avgift på 250kr.
När kommer min beställning?
Leveranstiden är på 3-7 arbetsdagar. Leveranstiden kan variera beroende på var i landet du bor.
Är ditt paket skadat?
Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det, anmäl det genast till oss via mail.
Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du fick varan i din besittning. Du kan utnyttja din ångerrätt direkt efter ditt köp och behöver alltså inte invänta att ångerfristen ska börja löpa. Du åberopar din ångerrätt genom att sända ett meddelande om detta till oss och därefter återsända varan, detta utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att du tog emot varan.
Det finns ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida som du kan använda dig av. Om du hanterat varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion förlorar du ångerrätten.
Om du har frågor angående din ångerrätt, mejla till oss på kundservice@reliasweden.se
Personuppgifter
Vi är ansvariga för behandling av de personuppgifter som du lämnar till oss såsom namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress. Vi kommer att behandla dina personuppgifter för att kunna administrera dina inköp, för marknadsföringsändamål genom bland annat elektroniska kommunikationstjänster samt för att kunna utveckla våra produkter och tjänster. Dina personuppgifter kan även komma att lämnas ut till och behandlas av våra samarbetspartners för de ovan angivna ändamålen. Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till bolag både inom och utanför Europa. Med anledning av detta kan dina personuppgifter komma att vidarebefordras till, och lagras på, Googles servrar som finns placerade runtom i världen. Dina personuppgifter kan således komma att hanteras på en server som är placerad i ett annat land än där du bor. Google kan även komma att överföra dina personuppgifter till tredje man för det fall det krävs enligt lag eller när sådan tredje man behandlar informationen på uppdrag av Google. Google sammankopplar inte din IP-adress med några andra personuppgifter som Google kan ha lagrat om dig. Uppgifter som vi analyserar kan exempelvis vara din IP-adress, senast gjorda inköp, betalsätt och annan information som du har lämnat till oss som kund. Vi kan komma att spara dina personuppgifter upp till tre år efter det att ditt kundförhållande med oss har upphört för marknadsföringsändamål enligt ovan. Vi ser dig som kund under den tid som du avbetalar något av dina köp eller använder dig av några av våra tjänster på vår sajt. Vi ser dig även som kund under den tid som din garantitid löper på produkt(er) som du har köpt av oss. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment och/eller ansökan om kredit samtycker du till sådan behandling av dina personuppgifter som anges ovan. Du kan helt eller delvis återkalla ditt lämnade samtycke genom skriftligt meddelande till oss på nedan angivna adress. Det är frivilligt att lämna personuppgifter. Om du inte vill att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig maila till oss på kundservice@reliasweden.se. Du har som kund rätt att efter skriftlig begäran till oss på ovan angivna adress få information om vilka personuppgifter som vi har registrerat om dig och hur dessa uppgifter används. Du har även rätt att begära att vi rättar eller tar bort felaktiga uppgifter om dig.
Force majeure
Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
Sortimentförändringar
Vi reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäjning av varor i sortimentet. Vi reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.
Rabattkoder
Kod som ger rabatt på första köpet, men används för senare köp eller flera gånger. Vi förbehåller oss rätten att fakturera utnyttjad rabatt, som inte är berättigad.
Rabattkoder som ges efter skrivit omdömen, och om retur av beställningen görs. Vi förbehåller oss rätten att fakturera mellanskillnaden på utnyttjad rabatt, om samma produkt köps med nyttjad rabatt.